The super scalpel

De KTM 890 DUKE R is nog steeds wendbaar, maar met meer pit. Hij combineert alle dingen die we zo leuk vinden aan de KTM 790 DUKE en gooit er een schep bovenop.

Dit is een compromisloze middenklasse naked bike, net zo thuis op bergwegen als op het racecircuit en levert meer vermogen, meer koppel en meer kracht dan welke parallelle twin dan ook.

In 2022 is de KTM 890 Duke R is voorzien van een premium tint matte lak. De kleur ‘Atlantic Blue’ doet denken aan het palet van de KTM RC16 GP-racer en draagt zo bij aan de ‘Ready to Race’-look van The Super Scalpel.

De motor van de KTM 890 Duke R, is ontwikkeld op basis van de parallel twin motor van de KTM 790 DUKE. De ervaring met dit motorblok is verwerkt in deze vuurspuwende, krachtige middengewicht titan. Met zijn verhoogde boring en slag, hogere compressie en hogere max RPM levert de KTM 890 DUKE R een indrukwekkende 121pk en 99Nm.

De motor beschikt over een ride-by-wire systeem in plaats van een gebruikelijke gaskabel. Hierdoor is het mogelijk voor de motor elektronisch de gasbedieningscommando’s om te zetten naar een optimale positie van de gasklep en dus een meest lineaire vermogensafgifte. Hiernaast zorgt een slipper clutch voor soepelere vertragingen.

De KTM 890 DUKE R zorgt voor soepel, koppelingsvrij op- en terugschakelen dankzij een optioneel Quickshifter + -systeem. Het leest en reageert op je rijgedrag onder elke belasting om ervoor te zorgen dat de schakelactie net zo snel is als jij. Bij het terugschakelen past het systeem het motortoerental aan de snelheid van de lagere versnelling aan.

 

 

 

KTM 890 Duke GP

In 2022 voegt KTM de 890 DUKE GP toe aan de DUKE-selectie. Dit racy model biedt een mooi alternatief voor sportieve rijders, dankzij de GP-geïnspireerde graphics en opvallende kleurstelling in het KTM-oranje. Met het nieuwe passagierszadel, agressieve styling en oranje wielen in ‘R’-stijl steekt de KTM 890 DUKE GP zijn intenties niet onder stoelen of banken.

Krachtbron van de KTM 890 DUKE GP is tevens de indrukwekkende LC8c paralleltwin die een vermogen van 115 pk en een maximum koppel van 92 Nm weet te bereiken.

Specificaties 890 Duke R
Motortype: 2-cilinder, 4-takt parallel twin
Motorinhoud: 889 cc
Boring x slag: 90.7 x 68.8 mm
Vermogen: 121 pk (89 kW) @ 9.500 tpm
Koppel: 99 Nm
Transmissie: 6
Koppeling: PASC™ antihopping clutch, mechanically operated

Ontsteking: Keihin EMS
Frame: stalen CrMo trellisframe, poedercoating
Ophanging vóór: WP APEX 43 – 140 mm
Ophanging achter: WP APEX – Monoshock – 150 mm
Bodemvrijheid: 206 mm
Zithoogte: 834 mm
Tankinhoud: 14 liter
Leeggewicht: 166 kilogram

De KTM 890 Duke R is verkrijgbaar vanaf 14.900 EUR

De KTM 890 Duke GP is verkrijgbaar vanaf 13.600 EUR