Het is gedaan met de rust

Dit is de eerste machine die dreigend genoeg is voor een ‘RR’-badge en deze beperkte oplage staat trots als flagship-model bovenaan de KTM-straatserie. Deze motor is ontwikkeld rondom één doel: pure prestaties.

Er worden slechts 500 van deze ultrazeldzame Naked-motoren gebouwd, waarvan het Europese deel exclusief beschikbaar is via een online pre-orderportal.
De RR is gebaseerd op het meest recente KTM 1290 SUPER DUKE R-prototype en is een voorbeeld van wat er gebeurt als je de R&D-afdeling vrij spel geeft. Dit is het schoolvoorbeeld van READY TO RACE, met extra exclusiviteit, exotische onderdelen en premium vakmanschap.

De cijfers spreken voor zichzelf: 1.301 cm3, 180 pk, 180 kg en 140 Nm, wat wil zeggen dat de verhouding tussen vermogen en gewicht 1:1 is, met genoeg koppel om het asfalt om te woelen. Vergis je niet, dit BEAST draait om pure circuitverslindende prestaties. Dit is een compromisloze Hyper Naked-motor, in de diepste krochten van het prestatielab ontworpen om rondetijden te verpletteren.

De RR is maar liefst 9 kg lichter, wendbaarder, stijver en nog stabieler bij hoge snelheden dan de standaard KTM 1290 SUPER DUKE R. Zelfs de velgen zijn onder handen genomen en zowaar 1,5 kg lichter gemaakt. Vervolgens zijn daar Michelin Power Cup2-banden boordevol grip omheen gelegd, zodat de KTM 1290 SUPER DUKE RR helemaal circuitklaar is.

Maar de grootste invloed op de ervaring hebben nog altijd de precisieonderdelen van WP. Voor heeft de KTM 1290 SUPER DUKE RR een volledig instelbare WP APEX PRO 7548-vork met een gesloten cartridge, gecombineerd met een instelbare WP APEX PRO 7117-stuurdemper. Achter is een APEX PRO 7746-schokdemper geplaatst, speciaal op maat gemaakt voor de KTM 1290 SUPER DUKE RR.

In de bouw van de KTM 1290 SUPER DUKE RR is veel koolstofvezel gebruikt en zelfs het subframe heeft nu lichtgewicht koolstofvezel onderdelen. Hierdoor konden ontwerpers de achterkant van het BEAST ook opnieuw uitwerken, met als resultaat een unieke eenzitter met herontworpen ledachterlicht, geïntegreerd in de nieuwe ledrichtingaanwijzers. Ook is KTM’s adaptieve remlicht standaard geïnstalleerd.

Hierdoor, en natuurlijk door de grootste Euro5-compliant V-Twin-motor die momenteel verkrijgbaar is in een Hyper Naked-motor, is de KTM 1290 SUPER DUKE RR zo’n ultiem geheim wapen en circuitmonster.

Al dat vermogen is beschikbaar via de nieuwe quick-turn-gasdraaigrip met een draaibereik van 65 graden – 7 graden minder dan de standaard 72 graden van de draaigrip van de KTM 1290 SUPER DUKE R. Deze is ontwikkeld voor een betere gasrespons, maar ook om de buiging van pols en elleboog bij vol gas te verminderen.

En zoals alle extreme circuitbeesten zou ook dit BEAST niet compleet zijn zonder lichtgewicht AKRAPOVIČ “SLIP-ON LINE”-uitlaatsysteem. Deze uitlaat van titanium met een koolstofvezel eindkap zorgt dat het BEAST niet alleen bijt maar ook brult. Voor wie echt het uiterste uit deze motor wil halen, is er een volledige AKRAPOVIČ KIT “EVOLUTION LINE” beschikbaar als extra optie.

De belangrijkste kenmerken

// De krachtigste V-Twin-motor ooit in een naked-motor
// Zijn 180 pk en 180 kg geven de KTM 1290 SUPER DUKE RR een vermogen/gewicht-verhouding van 1:1
// Nieuwe WP APEX PRO-schokdempers en Michelin Power Cup2-banden
// Nieuwe koolstofvezel carrosserie
// Lichtgewicht lithium-ionaccu, voor 2,5 kg gewichtsbesparing
// Ultralichtgewicht gesmede velgen, voor 1,5 kg gewichtsbesparing
// Koolstofvezel subframe met herontworpen enkel zadel
// Door prototypes geïnspireerde CTG
// Exclusief KTM PowerParts-pakket
// Beperkt tot 500 stuks wereldwijd

  • Full set of carbon fiber body parts
  • Carbon fiber undertray
  • WP APEX PRO COMPONENTS front and rear suspension
  • Factory triple clamp
  • Ultra-lightweight 7-spoke forged wheels
  • Michelin Power Cup2 tires
  • Titanium Akrapovic Slip-On line
  • Quick turn throttle twist grip
  • Lightweight Lithium-Ion battery
  • All-new rear-light integrated indicators
  • 5 Ride modes (STREET – SPORT – RAIN – PERFORMANCE – TRACK)
  • Adaptive Brake Light
  • Adjustable footpeg
  • CNC-machined, adjustable hand levers
  • Unique ‘RR’ single-seat unit
  • Unique ‘RR’ CTG based on KTM 1290 SUPER DUKE R PROTOTYPE