De ultieme High-Performance adventure motor

Kies een punt op een kaart en ga op pad. De KTM 1290 SUPER ADVENTURE R is ontworpen om het wildste, meest uitdagende terrein te doorkruisen met ongeëvenaarde prestaties. De KTM 1290 SUPER ADVENTURE R is klaar om zijn sporen overal ter wereld achter te laten.

Het chassis is ingrijpend vernieuwd, met een herverdeling van de gewichten die tegelijk het rijgedrag en de stabiliteit moeten verbeteren. Het balhoofd is 15 mm naar achteren verplaatst, de motor is 2 graden naar voren gedraaid. De achterbrug is verlengd.

Het achterframe werd eveneens opnieuw ontworpen en ondersteunt een zadel uit één stuk (zithoogte 880 mm) en loopt naar voren taps toe.

WP Vering

De verbeterde WP-vering is duizenden kilometers getest in de woestijn van Californië en op de meest bochtige wegen van Europa. De volledig instelbare 48 mm voorvork biedt een veerweg van 220 mm (bij de standaard 1290 is dat 200 mm) en maakt gebruik van afzonderlijke dempingsfuncties. Die kun je regelen via ringen op de kop van de kroonplaat. De WP PDS-schokdemper heeft dezelfde veerweg als de vork en is ook volledig instelbaar.

Het legendarische LC8-blok

Het 1301cc-LC8-blok is Euro 5 goedgekeurd en levert 160 pk @ 9.000 tpm en een maximumkoppel van 138 Nm @ 6.500 tpm. De 75° V2 heeft een betere warmteafvoer en weegt 1,6 kg minder. De motor heeft twee afzonderlijke radiatoren, in plaats van de enkele eenheid op het vorige model.
Andere verbeteringen aan het blok zijn lichtere carters, nieuwe zuigers, aangepaste voeringen en een herwerkt dubbel uitlaatspruitstuk.
Dankzij de samenwerking met Pankl is ook de versnellingsbak verbeterd. Het voordeel is vooral merkbaar wanneer de verder verbeterde Quickshifter+ (optioneel) is geïnstalleerd.

Geavanceerde electronica

De nieuwe R heeft standaard een geavanceerd elektronicapakket dat in samenwerking met Bosch is ontwikkeld. Nieuw is het zesassige IMU dat informatie verwerkt over de exacte hoek, positie en rijstijl van de motorfiets. Traction Control, Engine Torque Release Regulation (MSR), Brake Stability Control (MSC) en Offroad ABS worden allemaal op deze manier aangestuurd. Alle hulpvoorzieningen kunnen worden beperkt in hun werking of worden gedeactiveerd.

Naast de vier standaard rijmodi (regen, straat, sport en offroad) kunnen veeleisende rijders met de optionele rallymodus de gasrespons op drie niveaus instellen en een van de negen slipniveaus voor het achterwiel selecteren.

Specificaties
Motortype: 2-cylinder, 4-stroke, V 75°
Motorinhoud: 1301cc
Boring x slag: 108 x 71 mm
Vermogen: 118 kW (160 pk) @ 9,000 rpm
Koppel: 138Nm @6,500 rpm
Transmissie: 6
Koppeling: PASC slipper clutch, hydraulisch
Verbruik: 5,7 l/100 km
Traction control: MTC (hellingshoekgevoelig, 4 modi, uitschakelbaar)
Cruise Control: Radar based Adaptive Cruise control

 

Nu beschikbaar bij Motorcenter Venlo vanaf € 22.600,-

Frame: Chromoly stalen buizenframe & Aluminium subframe
Schokdemper voor: WP XPLOR Upside-Down Ø 48 mm
Schokdemper achter: WP Xplor PDS shock absorber
Veerweg voor / achter: 220 / 220 mm
Remmen voor: 2 × Brembo 4-piston, radially mounted caliper, brake disc Ø 320 mm
Remmen achter: Brembo 2-piston, fixed caliper, brake disc Ø 267 mm
ABS: Bosch 10.3ME Combined-ABS (incl. Cornering-ABS en offroad-modus, uitschakelbaar)
Wielbasis: 1,557 ± 15 mm
Bodemvrijheid: 242 mm
Zithoogte: 880 mm
Tankinhoud: 23 liter (5 liter reserve)
Droog gewicht: 221 kilogram