The Scalpel

Alles behalve een brave middenklasser

De nieuwe KTM 790 Duke is met medische precisie gemaakt en daarom begrijpen we waarom de 790 Duke ‘The Scalpel’ (‘Het fileermes’) genoemd wordt. Tevens is het KTM’s scherpste ‘tool’ en ontwikkeld met één taak voor ogen: de straat domineren. De echte motorrijder onder ons weet dat kracht precisie vereist. Daarom heeft deze KTM middenklasser een licht, hypermodern chassis met nieuwe LC8c-blok ontwikkeld.

Het pareltje van dit nieuwe model is uiteraard het gloednieuwe paralleltwin LC8c motorblok. De c staat voor compact. Met een drooggewicht van slechts 169 kilo zal deze aardig snel van zijn plek wegkomen. Met 86 newtonmeter koppel bij 8.000 tpm en 105 pk bij 9.000 tpm zit er echt wel gang in.

Voor het echte nieuws kijken we verder naar de achterzijde, want het subframe is bijvoorbeeld opgetrokken uit aluminium. In een slimme zet integreerde KTM alles in dit subframe. Denk aan de airbox en luchtinlaten, wat het gewicht en de gewichtsverdeling ten goede komt.

Qua elektronica is de 790 Duke ook absoluut niet zomaar een middenklasse machine, want behalve een TFT-dashboard, ride-by-wire, tractieregeling en rij-modi, krijgt de 790 Duke ook bochten-ABS – mét supermoto-modus, zodat enkel de remdruk naar het voorwiel gereguleerd wordt en het achterwiel blokkeren tot de mogelijkheden behoort. Tel er nog een quickshifter – op- en terug! – en launch control bij op en je weet dat de 790 Duke moeilijk op een foutje te betrappen zal zijn.

Al met al klinkt de 790 Duke inderdaad meer als een scalpel, maar dan wel écht de scherpste die je ooit meegemaakt hebt.

v.a. maart 2018 leverbaar